Propunere privind măsurile de facilitare a exercitării drepturilor conferite lucrătorilor în contextul liberei circulații a lucrătorilo


EXPUNERE DE MOTIVE

1. CONTEXTULPROPUNERII
Contextul general
Libera circulație a lucrătorilor este una dintre cele patru libertăți fundamentale pe care se
bazează piața unică. Este una dintre valorile fundamentale ale Uniunii Europene și un element
fundamental al cetățeniei UE. Articolul 45 din TFUE consacră dreptul cetățenilor UE de a se
deplasa într-un alt stat membru în interes profesional. Acest drept include în mod expres
dreptul de a nu fi discriminat din motive de naționalitate în ceea ce privește accesul la muncă,
remunerare și alte condiții de muncă. El include, de asemenea, înlăturarea obstacolelor
nejustificate din calea libertății de circulație a lucrătorilor pe teritoriul Uniunii Europene.
Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene confirmă, la articolul 15 alineatul (2), că
orice cetățean al Uniunii are libertatea de a-și căuta un loc de muncă, de a lucra, de a se stabili
sau de a presta servicii în orice stat membru.
Regulamentul (UE) nr. 492/20111
 detaliază drepturile care derivă din libertatea de circulație a
lucrătorilor și definește domeniile specifice în care este interzisă discriminarea pe motive de
naționalitate, în special în ceea ce privește2
:
– accesul la locuri de muncă
– condițiile de muncă
– avantajele sociale și fiscale
– accesul la formare
– afilierea la organizații sindicale
– accesul la locuințe
– accesul la educație pentru copii
Articolul 45 din TFUE și Regulamentul (UE) nr. 492/2011 se aplică direct în toate statele
membre. Acest lucru înseamnă că nu trebuie adoptate legi la nivel național pentru a transpune
aceste dispoziții. Orice autoritate națională la orice nivel și orice angajator, indiferent dacă
este public sau privat, trebuie să aplice și să respecte drepturile care decurg din aceste
dispoziții.
Cu toate acestea, cetățenii UE care doresc să se deplaseze sau care se deplasează efectiv
dintr-un stat membru în altul cu scopul de a munci continuă să se confrunte cu dificultăți în
exercitarea drepturilor lor. Dificultățile cu care se confruntă cetățenii explică într-o oarecare
măsură de ce mobilitatea geografică între statele membre ale UE este în continuare la un nivel
relativ scăzut: conform anchetei asupra forței de muncă a UE, în 2011, doar 3,1% din cetățenii

europeni în vârstă de muncă (15-64) locuiau într-un alt stat membru al UE decât țara lor de
origine3
.
Un sondaj Eurobarometru din 2009 arăta că, în timp ce 60% dintre cetățenii europeni
consideră că libera circulație a lucrătorilor este un lucru bun pentru integrarea europeană, doar
48% cred că aceasta a fost pozitivă pentru persoanele fizice. În plus, conform rezultatelor unui
sondaj Eurobarometru mai recent (septembrie 2011)4
, 15% dintre cetățenii europeni nu ar lua
în considerare posibilitatea de a lucra într-un alt stat membru deoarece sunt de părere că există
prea multe obstacole.
De asemenea, în raportul Parlamentului European privind „Problematica și perspectivele
cetățeniei europene” din 20 martie 2009 au fost detaliate obstacolele persistente în calea
exercitării transfrontaliere a drepturilor. Raportul solicită Comisiei să întocmească o listă cu
obstacole în calea exercitării drepturilor cetățenilor UE, pe baza rezultatelor unei consultări
publice, și să facă propuneri concrete pentru a aborda obstacolele respective.
_______________________________________________________________________________

1
 Regulamentul (UE) nr. 492/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 aprilie 2011 privind
libera circulație a lucrătorilor în cadrul Uniunii, JO L 141, 27.5.2011, p. 1-12. Acest regulament
codifică Regulamentul 1612/68 și modificările sale succesive.
2
 Pentru o descriere completă a drepturilor care decurg din articolul 45 din TFUE și Regulamentul
492/2011, a se consulta Comunicarea Comisiei „Reafirmarea liberei circulații a lucrătorilor: drepturi și
evoluții majore” COM(2010) 373 final din 13 iulie 2010, completat de documentul de lucru al
serviciilor Comisiei.


'via Blog this'

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Legea nr. 214/2013 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2013 privind modificarea Legii nr. 76/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative conexe

Avocatul-ucigaş supărat că soţia nu-i spunea “Noapte bună, iubi”!