„ Nu am vrut niciodată să fiu pe placul mulţimii: căci ce ştiu eu, mulţimea nu apreciază, iar ce apreciază mulţimea, eu nu ştiu.”

„ Nu am vrut niciodată să fiu pe placul mulţimii: căci ce ştiu eu, mulţimea nu apreciază, iar ce apreciază mulţimea, eu nu ştiu.”
„Cine a scris asta?”, întrebi, de parcă nu ai şti pe cine pun eu să plătească în locul meu: Epicur. Numai că aceeaşi idee ţi-o vor clama în cor toţi filozofii din orice şcoală : dacă unul iubeşte virtutea, cum poate fi el pe placul mulţimii? Bunăvoinţa mulţimii se obţine cu mijloace josnice. Trebuie să i te faci asemenea: tu nu te vei bucura de aprecierea lor decît dacă vor recunoaşte în tine un egal.
Părerea pe care o ai tu despre tine este însă cu mult mai importantă decît părerea altuia; bunăvoinţa celor nedemni poate fi dobîndită numai cu mijloace nedemne.
În concluzie, ce anume te-ar putea învăţa filozofia aceea, elogiată şi care merită să fie aşezată mai presus de toate artele şi toate bunurile? De bună seamă, să voieşti să-ţi fii pe plac ţie însuţi mai degrabă decît mulţimii, să preţuieşti părerile, fără să te iei după numărul celor care le emit, să trăieşti fără teamă de zei sau de oameni, să înfrîngi răul sau să îi pui capăt.
Dacă însă voi vedea că devii faimos prin părerea favorabilă a mulţimii, dacă la apariţia ta vor răsuna strigăte şi aplauze, dacă vor fi puse în scenă în onoarea ta pantomime, dacă în toată cetatea femeile şi copiii îţi vor ridica laude, atunci cum să nu te deplîng, de vreme ce ştiu care e calea pe care se ajunge la aceste favoruri? 
Rămîi cu bine.

Seneca


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Legea nr. 214/2013 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2013 privind modificarea Legii nr. 76/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative conexe