UNIUNEA NAŢIONALĂ A BAROURILOR DIN ROMÂNIA
CONSILIUL UNIUNII
DECIZIA NR. 745/29.06.2013
(cu caracter interpretativ)

despre aplicarea corectă a prevederilor art. 66 lit. g) din
Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea
profesiei de avocat, republicată şi ale art. 314-317 din
Statutul profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea
Consiliului UNBR nr. 64/03.12.2011, cu modificările şi
completările ulterioare

A. Precizări prealabile
Interpretarea acestor prevederi apare ca fiind necesară, pentru a
clarifica posibilitatea unor forme de exercitare a profesiei, în
special societăţile civile profesionale şi societăţile profesionale cu
răspundere limitată, de a organiza forme de pregătire profesională
continuă pentru avocaţi
Resortul prezentei decizii rezidă în stabilirea unor reguli clare şi
practici unitare privind organizarea unor astfel de activităţi de pregătire
profesională continuă în afara celor desfăşurate în cadrul INPPA, având în
vedere că deja au fost organizate astfel de cursuri de pregătire de către
unele forme de exercitare a profesiei.
B. Texte legale şi statutare incidente
Art. 66 lit. g) din Legea 51/1995, republicată:
Consiliul U.N.B.R. are următoarele atribuţii:
g) adoptă hotărâri în toate problemele privind pregătirea şi perfecţionarea
profesională a avocaţilor, precum şi recomandări privind relaţiile dintre
barouri;
Art. 314-317 din Statutul profesiei de avocat:
Art. 314. (1) Avocaţii sunt obligaţi să-şi actualizeze permanent pregătirea
lor profesională, prin menţinerea şi diversificarea cunoştinţelor în domeniile
în care îşi exercită profesia şi, în acest scop, să frecventeze formele de
pregătire profesională continuă organizate de barou, I.N.P.P.A. sau de
formele de exercitare a profesiei, conform dispoziţiilor prezentei secţiuni.
1(2) Pregătirea profesională continuă presupune lărgirea cunoştinţelor şi
competenţelor în noi domenii ale dreptului, lărgirea cunoştinţelor în dome-
niul procedurilor şi al legilor aplicate în Uniunea Europeană, precum şi
dobândirea certificării pregătirii profesionale continue la standarde
compatibile cu pregătirea profesională a avocaţilor din celelalte state
membre ale Uniunii Europene.
(3) Pregătirea profesională continuă se realizează şi prin specializarea
impusă de diversificarea şi extinderea aplicării dreptului în raport de evo-
luţia relaţiilor social-economice contemporane
Art. 315. (1) Toate organele profesiei şi instituţiile ce îşi desfăşoară activi-
tatea sub autoritatea acestora sunt obligate să asigure condiţiile necesare
pregătirii profesionale continue a avocaţilor, în raport cu domeniile pro-
fesionale de specialitate pentru care avocaţii optează. Obligaţia priveşte în
mod special şi domeniul dreptului Uniunii Europene, însuşirea şi aplicarea
deontologiei şi standardelor profesionale în materie.
(2) Pregătirea profesională continuă se realizează în cadrul barourilor, al
I.N.P.P.A. şi al formelor de exercitare a profesiei şi are drept scop înde-
plinirea de către avocaţi a obligaţiei profesionale de pregătire continuă
bazată pe o cultură juridică de calitate şi o pregătire temeinică pentru
îndeplinirea corespunzătoare a activităţilor de interes public pe care le
implică folosirea titlului profesional de avocat.
Art. 316. Reprezintă modalităţi de pregătire profesională continuă, în
cadru organizat:
a) activităţile coordonate şi îndrumate de Departamentul de pregătire
profesională continuă al I.N.P.P.A.;
b) asistenţa la cursuri, seminarii, reuniuni, conferinţe, congrese şi orice
altă formă organizată pentru realizarea actualizării cunoştinţelor şi teh-
nicilor de exercitare a profesiei;
c) pregătirea on-line;
d) redactarea şi publicarea de note, articole, eseuri, studii pe probleme
juridice;
e) activităţi specifice în cercurile de studii organizate de barouri;
f) activităţi organizate în cooperare cu instituţii de învăţământ sau instituţii
de realizare a pregătirii profesionale în domenii conexe activităţii specifice
profesiei de avocat.
g) orice altă activitate recunoscută de organele profesiei.
Art. 317. (1) Pregătirea continuă realizată de către avocaţi va fi evaluată
în mod regulat.
(2) Controlul respectării obligaţiilor de pregătire continuă (inclusiv con-
secinţele nerespectării acestor obligaţii) se va reflecta într-un sistem
declarativ realizat de către avocaţi, apt a fi verificat. Controlul pregătirii
profesionale continue este de competenţa Baroului şi se va realiza în
cadrul normativ corespunzător exercitării profesiei la nivel naţional conform
hotărârilor adoptate de Congresul avocaţilor şi de Consiliul U.N.B.R.
2(3) Pe baza hotărârilor Congresului avocaţilor Consiliul U.N.B.R. va elabora
un program anual privitor la evaluarea şi controlul pregătirii profesionale
continue a avocaţilor care va ţine cont de conlucrarea dintre barouri pentru
realizarea pregătirii profesionale continue în mod coerent şi unitar la nivel
naţional. Organele profesiei de avocat vor certifica periodic pregătirea
profesională continuă a fiecărui avocat.
C. Expunerea situaţiei de fapt
În conformitate cu textele legale şi statutare în vigoare art. 314 alin.
1 şi 315 alin. 2 din Statutul profesiei de avocat), formele de exercitare a
profesiei au dreptul de a organiza forme de pregătire profesională
continuă. Problematica supusă deciziei de faţă este de a decide dacă
formele de exercitare a profesiei pot organiza sau nu cursuri de pregătire
pentru avocaţi care nu fac parte din acestea.
În baza art. 117 alin. (3) din Statutul profesiei de avocat, prin
Hotărârea Congresului Avocaţilor nr. 12/11.06.20111, a fost adoptat
Programul de pregătire profesională continuă a avocaţilor pe perioada
2011-2015. În temeiul acesteia, a fost adoptată Hotărârea Consiliului
UNBR nr. 526/01.09.2013, privind recunoaşterea orelor de pregătire
profesională.
Conform tuturor prevederilor sus menţionate incluse în lege, statut şi
legislaţia subsecventă, rolul primordial în pregătirea profesională continuă
aparţine INPPA, prin centrele sale şi barourilor, care conlucrează cu INPPA,
şi care prin activitatea lor coordonată trebuie să ajungă la realizarea unei
pregătiri profesionale continue în mod coerent şi unitar la nivel naţional
(art. 317 alin. 2 din Statut).
În acest sens, nu se poate concepe ca o formă de exercitare a
profesiei să organizeze activităţi de pregătire profesională continuă pentru
avocaţi din afara acesteia, prin substituirea rolului INPPA, al centrelor
acestuia şi al barourilor. Mai mult, chiar cursurile de pregătire continuă
iniţiate pentru proprii avocaţi trebuie să aibă girul INPPA, care să ateste că
tematica lor este relevantă şi în concordanţă cu cea adoptată la nivel
naţional.
Orice altă interpretare ar duce la transformarea formei de exercitare
a profesiei într-un furnizor de formare profesională cu activitate continuă,
prin încălcarea art. 3 din Legea nr. 51/1995, care stabileşte fără echivoc
care sunt activităţile pe care le poate realiza un avocat. De asemenea, art.
2 din Anexa nr. XIII la statutul profesiei (Statutul societăţii civile
profesionale de avocaţi) şi din Anexa nr. XV la statutul profesiei (Statutul
societăţii profesionale cu răspundere limitată) dispune că acest tip de
forme de organizare a profesiei au ca obiect exercitarea în comun a
profesiei de avocat şi nu furnizarea de formare profesională continuă. În
plus, în cazul societăţii profesionale cu răspundere limitată, art. 199 alin.
(4) din statut prevede că aceasta are ca obiect unic de activitate
exercitarea profesiei de avocat.
3Cele sus menţionate duc şi la concluzia că formele de exercitare a
profesiei nu pot „împrumuta” numele profesional către entităţi care să
realizeze aceste activităţi în regim comercial sau prevăzut de legislaţia
specială privind pregătirea profesională a adulţilor, care astfel primesc
denumirea formelor de exercitare a profesiei de avocat.
De asemenea, trebuie menţionat că prin Hotărârea Consiliului UNBR
nr. 448/21.02.2009 pentru aplicarea Hotărârii Congresului avocaţilor nr.
14/2008 privind pregătirea profesională a avocaţilor şi pentru
îmbunătăţirea pregătirii profesionale iniţiale a avocaţilor, se dispune că
obligaţia avocaţilor de a realiza formarea profesională continuă se
socoteşte a fi îndeplinită şi prin participarea avocaţilor la activităţile de
formare profesională prevăzute în programele privind pregătirea
profesională continuă adoptate şi puse în aplicare de formele de exercitare
a profesiei în care avocaţii îşi desfăşoară activitatea (art. 1 alin. 1).
D. Concluzii
Având în vedere cele sus menţionate, reiese că textele legale şi
statutare relevante trebuie interpretate astfel:
1. Formele de exercitare a profesiei de avocat nu pot desfăşura
activităţi de pregătire profesională continuă pentru terţi din afara
profesiei şi nici pentru avocaţii ce activează în cadrul altor forme
de exercitare a profesiei de avocat.
2. Numele profesional al formelor de exercitare a profesiei de
avocat nu poate fi preluat în denumirea unor entităţi care să realizeze
forme de pregătire profesională continuă în regim comercial sau prevăzute
de legislaţia specială privind pregătirea profesională a adulţilor.
3. Formele de exercitare a profesiei pot realiza forme de pregătire
profesională continuă pentru proprii avocaţi, cu avizul INPPA sau al
centrului teritorial INPPA, după caz, în baza unei documentaţii care să
ateste organizatorul, tematica, data şi durata acestora, urmând ca baroul
sa evidentieze pregatirea participanţilor.

P R E Ş E D I N T E U.N.B.R.
Av. dr. Gheorghe FLOREA
4

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Legea nr. 214/2013 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2013 privind modificarea Legii nr. 76/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative conexe