DECIZIA NR. 745/29.06.2013 (cu caracter interpretativ) despre aplicarea corectă a prevederilor art. 66 lit. g) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată şi ale art. 314-317 din Statutul profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Consiliului UNBR nr. 64/03.12.2011, cu modificările şi completările ulterioare

UNIUNEA NAŢIONALĂ A BAROURILOR DIN ROMÂNIA
CONSILIUL UNIUNII



DECIZIA NR. 745/29.06.2013
(cu caracter interpretativ)

despre aplicarea corectă a prevederilor art. 66 lit. g) din
Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată şi ale art. 314-317 din Statutul profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Consiliului UNBR nr. 64/03.12.2011, cu modificările şi completările ulterioare




A. Precizări prealabile

Interpretarea acestor prevederi apare ca fiind necesară, pentru a clarifica posibilitatea unor forme de exercitare a profesiei, în special societăţile civile profesionale şi societăţile profesionale cu răspundere limitată, de a organiza forme de pregătire profesională continuă pentru avocaţi
Resortul prezentei decizii rezidă în stabilirea unor reguli clare şi practici unitare privind organizarea unor astfel de activităţi de pregătire profesională continuă în afara celor desfăşurate în cadrul INPPA, având în vedere că deja au fost organizate astfel de cursuri de pregătire de către unele forme de exercitare a profesiei.


B. Texte legale şi statutare incidente

     Art. 66 lit. g) din Legea 51/1995, republicată:
Consiliul U.N.B.R. are următoarele atribuţii:
g) adoptă hotărâri în toate problemele privind pregătirea şi perfecţionarea profesională a avocaţilor, precum şi recomandări privind relaţiile dintre barouri;
    Art. 314-317 din Statutul profesiei de avocat:
Art. 314. (1) Avocaţii sunt obligaţi să-şi actualizeze permanent pregătirea lor profesională, prin menţinerea şi diversificarea cunoştinţelor în domeniile în care îşi exercită profesia şi, în acest scop, să frecventeze for­mele de pregătire profesională continuă organizate de barou, I.N.P.P.A. sau de formele de exercitare a profesiei, conform dispoziţiilor prezentei secţiuni.
(2) Pregătirea profesională continuă presupune lărgirea cunoştinţelor şi competenţelor în noi domenii ale dreptului, lărgirea cunoştinţelor în dome­niul procedurilor şi al legilor aplicate în Uniunea Europeană, pre­cum şi dobândirea certificării pregătirii profesionale continue la standarde compatibile cu pregătirea profesională a avocaţilor din celelalte state membre ale Uniunii Europene.
(3) Pregătirea profesională continuă se realizează şi prin specializarea impusă de diversificarea şi extinderea aplicării dreptului în raport de evo­luţia relaţiilor social-economice contemporane
Art. 315. (1) Toate organele profesiei şi instituţiile ce îşi desfăşoară acti­vi­tatea sub autoritatea acestora sunt obligate să asigure condiţiile nece­sare pregătirii profesionale continue a avocaţilor, în raport cu domeniile pro­fesionale de specialitate pentru care avocaţii optează. Obligaţia priveşte în mod special şi domeniul dreptului Uniunii Europene, însuşirea şi apli­carea deontologiei şi standardelor profesionale în materie.
(2) Pregătirea profesională continuă se realizează în cadrul barourilor, al I.N.P.P.A. şi al formelor de exercitare a profesiei şi are drept scop înde­plinirea de către avocaţi a obligaţiei profesionale de pregătire continuă bazată pe o cultură juridică de calitate şi o pregătire temeinică pentru înde­plinirea corespunzătoare a activităţilor de interes public pe care le implică folosirea titlului profesional de avocat.
Art. 316. Reprezintă modalităţi de pregătire profesională continuă, în cadru organizat:
a) activităţile coordonate şi îndrumate de Departamentul de pregătire profesională continuă al I.N.P.P.A.;
b) asistenţa la cursuri, seminarii, reuniuni, conferinţe, congrese şi orice altă formă organizată pentru realizarea actualizării cunoştinţelor şi teh­nicilor de exercitare a profesiei;
c) pregătirea on-line;
d) redactarea şi publicarea de note, articole, eseuri, studii pe probleme juridice;
e) activităţi specifice în cercurile de studii organizate de barouri;
f) activităţi organizate în cooperare cu instituţii de învăţământ sau insti­tuţii de realizare a pregătirii profesionale în domenii conexe activităţii specifice profesiei de avocat.
g) orice altă activitate recunoscută de organele profesiei.
Art. 317. (1) Pregătirea continuă realizată de către avocaţi va fi eva­luată în mod regulat.
(2) Controlul respectării obligaţiilor de pregătire continuă (inclusiv con­secinţele nerespectării acestor obligaţii) se va reflecta într-un sistem declarativ realizat de către avocaţi, apt a fi verificat. Controlul pregătirii profesionale continue este de competenţa Baroului şi se va realiza în cadrul normativ corespunzător exercitării profesiei la nivel naţional con­form hotărârilor adoptate de Congresul avocaţilor şi de Consiliul U.N.B.R.
(3) Pe baza hotărârilor Congresului avocaţilor Consiliul U.N.B.R. va elabora un program anual privitor la evaluarea şi controlul pregătirii pro­fesionale continue a avocaţilor care va ţine cont de conlucrarea dintre barouri pentru realizarea pregătirii profesionale continue în mod coerent şi unitar la nivel naţional. Organele profesiei de avocat vor certifica perio­dic pregătirea profesională continuă a fiecărui avocat.


C. Expunerea situaţiei de fapt

În conformitate cu textele legale şi statutare în vigoare art. 314 alin. 1 şi 315 alin. 2 din Statutul profesiei de avocat), formele de exercitare a profesiei au dreptul de a organiza forme de pregătire profesională continuă. Problematica supusă deciziei de faţă este de a decide dacă formele de exercitare a profesiei pot organiza sau nu cursuri de pregătire pentru avocaţi care nu fac parte din acestea.
În baza art. 117 alin. (3) din Statutul profesiei de avocat, prin Hotărârea Congresului Avocaţilor nr. 12/11.06.20111, a fost adoptat Programul de pregătire profesională continuă a avocaţilor pe perioada 2011-2015. În temeiul acesteia, a fost adoptată Hotărârea Consiliului UNBR nr. 526/01.09.2013, privind recunoaşterea orelor de pregătire profesională.
Conform tuturor prevederilor sus menţionate incluse în lege, statut şi legislaţia subsecventă, rolul primordial în pregătirea profesională continuă aparţine INPPA, prin centrele sale şi barourilor, care conlucrează cu INPPA, şi care prin activitatea lor coordonată trebuie să ajungă la realizarea unei pregătiri profesionale continue în mod coerent şi unitar la nivel naţional (art. 317 alin. 2 din Statut).
În acest sens, nu se poate concepe ca o formă de exercitare a profesiei să organizeze activităţi de pregătire profesională continuă pentru avocaţi din afara acesteia, prin substituirea rolului INPPA, al centrelor acestuia şi al barourilor. Mai mult, chiar cursurile de pregătire continuă iniţiate pentru proprii avocaţi trebuie să aibă girul INPPA, care să ateste că tematica lor este relevantă şi în concordanţă cu cea adoptată la nivel naţional.
Orice altă interpretare ar duce la transformarea formei de exercitare a profesiei într-un furnizor de formare profesională cu activitate continuă, prin încălcarea art. 3 din Legea nr. 51/1995, care stabileşte fără echivoc care sunt activităţile pe care le poate realiza un avocat. De asemenea, art. 2 din Anexa nr. XIII la statutul profesiei (Statutul societăţii civile profesionale de avocaţi) şi din Anexa nr. XV la statutul profesiei (Statutul societăţii profesionale cu răspundere limitată) dispune că acest tip de forme de organizare a profesiei au ca obiect exercitarea în comun a profesiei de avocat şi nu furnizarea de formare profesională continuă. În plus, în cazul societăţii profesionale cu răspundere limitată, art. 199 alin. (4) din statut prevede că aceasta are ca obiect unic de activitate exercitarea profesiei de avocat.
Cele sus menţionate duc şi la concluzia că formele de exercitare a profesiei nu pot „împrumuta” numele profesional către entităţi care să realizeze aceste activităţi în regim comercial sau prevăzut de legislaţia specială privind pregătirea profesională a adulţilor, care astfel primesc denumirea formelor de exercitare a profesiei de avocat.
De asemenea, trebuie menţionat că prin Hotărârea Consiliului UNBR nr. 448/21.02.2009 pentru aplicarea Hotărârii Congresului avocaţilor nr. 14/2008 privind pregătirea profesională a avocaţilor şi pentru îmbunătăţirea pregătirii profesionale iniţiale a avocaţilor, se dispune că  obligaţia avocaţilor de a realiza formarea profesională continuă se socoteşte a fi îndeplinită şi prin participarea avocaţilor la activităţile de formare profesională prevăzute în programele privind pregătirea profesională continuă adoptate şi puse în aplicare de formele de exercitare a profesiei în care avocaţii îşi desfăşoară activitatea (art. 1 alin. 1).


D. Concluzii

Având în vedere cele sus menţionate, reiese că textele legale şi statutare relevante trebuie interpretate astfel:
    1. Formele de exercitare a profesiei de avocat nu pot desfăşura activităţi de pregătire profesională continuă pentru terţi din afara profesiei şi nici pentru avocaţii ce activează în cadrul altor forme de exercitare a profesiei de avocat.
    2. Numele profesional al formelor de exercitare a profesiei de avocat nu poate fi preluat în denumirea unor entităţi care să realizeze forme de pregătire profesională continuă în regim comercial sau prevăzute de legislaţia specială privind pregătirea profesională a adulţilor.
    3. Formele de exercitare a profesiei pot realiza forme de pregătire profesională continuă pentru proprii avocaţi, cu avizul INPPA sau al centrului teritorial INPPA, după caz, în baza unei documentaţii care să ateste organizatorul, tematica, data şi durata acestora, urmând ca baroul sa evidentieze pregatirea participanţilor.

P R E Ş E D I N T E  U.N.B.R.

Av.  dr.  Gheorghe  FLOREA

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Legea nr. 214/2013 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2013 privind modificarea Legii nr. 76/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative conexe