Îmi amintesc că Attalus spunea, în admiraţia tuturor: „Bogăţiile m-au amăgit vreme îndelungată. Eram fermecat cînd le vedeam lucind ici şi colo: credeam că esenţa le era asemenea cu aparenţa.
Numai că am văzut la o sărbătoare toate comorile Romei, odoarele bătute în aur şi argint şi cu pietre mai preţioase decît aurul şi argintul, culori alese şi veşminte sosite din ţinuturi ce sînt nu doar dincolo de hotarele noastre, ci şi dincolo de hotarele duşmanilor; de o parte, o ceată de sclavi tineri, de o rară frumuseţe şi distincţie, de cealaltă parte, o altă ceată de sclave, precum şi alte bunuri, pe care soarta plină de noroc a celui mai puternic imperiu din lume le pusese dinainte, desfăşurîndu-şi bogăţiile.
Ce înseamnă asta”, m-am întrebat eu, „dacă nu să stîrneşti pofta unor oameni care sînt deja plini de pofte? Ce rost are parada aceasta de bogăţii? Am venit aici ca să luăm lecţii de lăcomie?” În schimb, pe Hercule, eu plec de aici mai puţin lacom decît eram la venire.
Privesc cu dispreţ bogăţia nu pentru că este fără folos, ci pentrru că e ceva ce nu contează.
Ai văzut? Alaiul acela, oricît de încet ar merge şi în bună rînduială, ne-a trecut pe dinainte în puţine ceasuri. Şi acum ar trebui să ne ocupe viaţa întreagă ceva ce nu ne-a putut ocupa o zi întreagă? Adaugă la aceasta faptul că bogăţiile văzute mi s-au părut fără rost pentru stăpînii lor, tot aşa cum erau pentru cei ce le priveau.
În felul acesta, de cîte ori îmi iese în cale ceva de felul acesta, de cîte ori mă găsesc dinaintea unei case somptuoase ori a unei cete de sclavi plini de distincţie ori a unei lectici purtate de sclavi frumoşi la trup, îmi spun singur: „De ce le priveşti cu admiraţie? De ce rămîi încremenit? E doar o paradă. Bogăţiile astea sînt arătate, nu se află cu adevărat în stăpînirea cuiva; trezesc plăcerea şi trec la fel de repede.”
 Ramîi cu bine.

Seneca

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Legea nr. 214/2013 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2013 privind modificarea Legii nr. 76/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative conexe