Toate faptele din întreaga noastră viaţă sînt rînduite de grija faţă de bine şi rău;



Toate faptele din întreaga noastră viaţă sînt rînduite de grija faţă de bine şi rău; pe acestea se întemeiază regulile de a face sau a nu face ceva. Iată care este: omul vrednic va face ceea ce consideră că este moral, chiar dacă asta va însemna pentru el trudă, chiar dacă îi va produce neajunsuri ori va fi primejdios; nu va săvîrşi în schimb vreo faptă nedemnă, chiar dacă aceasta i-ar aduce bani ori plăcere ori putere: nimic nu-l va ţine departe de ceea ce este moral, nimic nu-l va ademeni la ceea ce este nedemn.
Aceasta este sigurul bine, cel pe care îl resimte nu doar spiritul desăvîrşit, ci şi spiritul generos şi care are o natură bună: celelalte feluri de bine sînt superficiale şi schimbătoare. De aceea să le ai în stăpînire înseamnă griji; chiar dacă bunăvoinţa sorţii le-a îngrămădit în mîinile unui singur om, ele se lasă greu asupra celui ce le stăpîneşte, îl apasă întotdeauna, uneori chiar îl amăgesc.

Niciunul dintre înalţii demnitari pe care-i vezi nu este fericit, nu mai mult decît sînt fericiţi actorii cărora piesele de teatru le dau pe scenă sceptrul şi mantia: în faţa publicului merg trufaşi şi înalţi în coturnii lor, dar de îndată ce ies de pe scenă şi-i scot din picioare şi revin la statura lor obişnuită. Nu este măreţ niciunul dintre oamenii aceia pe care bogăţia şi cinstirile i-au aşezat într-o poziţie privilegiată. Şi atunci de ce pare măreţ? Pentru că îl măsori laolaltă cu piedestalul lui. Un pitic, chiar de se află pe un munte, nu este înalt; un uriaş îşi păstrează înălţimea chiar de se află într-o groapă.

În această greşeală ne chinuim: nu preţuim pe nimeni pentru ceea ce este, ci îi adăugăm toate podoabele de care are parte. Dacă vrei însă să faci o evaluare precisă a unui om şi să afli cum este el cu adevărat, cercetează-l despuiat de toate: să-şi lase deoparte moştenirea părintească, să-şi lase funcţiile publice şi alte amăgiri ale sorţii, să-şi lase deoparte chiar trupul: priveşte la spiritul lui, cum este şi cît de mare este, dacă este mare prin sine însuşi ori prin bunuri străine. Ramîi cu bine

Seneca

Comentarii